tisdag 15 februari 2011

blev visst lite djup (varning för lång text)

Det här med att flytta hemifrån är ett av de största stegen jag tagit i mitt liv än så länge. Jag stormstrivs verkligen i Jönköping och med Simon, men det är även när man flyttat från sin trygga zon där hemma man börjar värdesätta saker som man inte gjort innan. Man börjar även tänka på saker man gjorde när man var liten, jag har fått jätte klara minnen från när jag var liten som jag aldrig tänkt på innan, tänker tillbaka på alla campingsemestrar man haft genom åren, kan till och med känna doften av camping och husvagn. Jag kommer väl ihåg när jag och Antonia lekte en lek då vi var stallflickor och jobbade åt en elak tant, vilket var hennes mamma(självklart var hon inte elak, utan vi behövde bara ha en gestalt som var i närheten så att leken känndes mer verklig) lekarna slutade alltid med kaos eftersom vi båda hade livlig fantasi, vi vadade i gösselstackar fulla med hästbajs och gick sedan in och låste in oss på toaletten nerbajsade, varför gjorde vi det tänker väll ni? jo för vi gömde oss för den elaka tanten på gösselstacken och sen såg hon oss och låste in oss i en mörk källare (toaletten) så vi kletade ner hela badrummet med bajs. Vi kunde självklart inte låsa upp dörren och gå ut ur badrummet utan vi var tvugna att hoppa ut genom fönstrert för spänningens skull, vilket resulterade i att antonias mamma såg två bajsiga flickor flyga ut genom badrums fönstret och undrade vad vi höll på med, hon var inte särsklit glad när hon såg badrummet kan jag säga :).

Jag kan även tänka tillbaka på saker man brukade äta eller vissa saker man gjorde vid olika högtider. Som nu vid jul, då saknade man traditionerna man hade "hemma" som man alltid innan sett som självklarheter som att baka lussekatter och pepparkakshus med den där speciella julskivan som bara funkar med just de människorna i just det huset. Det blir inte detsamma att göra sånt nu som innan. Det är nog en preocess när man "startat ett nytt liv" när man tänker tillbaka på när man var liten och lägger märke till saker man aldrig gjort innan. Men det är väll det som är meningen, att nu ska jag börja skapa nya traditioner och minnen som kommer ligga lika nära hjärtat som de gamla. En start på ett nytt liv, fast det låter typ som man lämnar sin barndomstid bakom sig, vilket jag inte vill utan bara bygga på med en ny etapp. Min egna, som jag kan forma precis som jag vill med de bästa förutsättningarna i världen. Jag väljer faktiskt helt själv vad jag vill se tillbaka på om 20 år. Det är viktigt att ha något att tänka tillbaka på, det är även viktigt att just tänka tillbaka i livet, för mig är det glädje och härlig nostalgi.
over and out !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar