tisdag 22 februari 2011

Knäckisar

Vaknade rätt tidigt idag och blev sugen på att baka lite, så jag gjorde knäckebröd som jag blivit tipsad av Anna om.

Det blir ca 20 bitar knäckebröd av en portion.

Du behöver ett bakplåtspapper, bunke, slickepott, mätredskap och plåt.

Blanda samman:
*2dl majsmjöl
*1dl solrosfrön
*1dl skalade sesamfrön ( jag hade intedet hemma så tog extra mycket av linfrön och solrosfrön)
*½dl krossade linfrön (jag tog hela då det var det ända jag hade hemma - det smakade lika bra)
*½tsk salt (jag uteslöt saltet och tillsatte kanel istället)

Rör i:
*½dl rapsolja
*2½dl kokande vatten

Detta blir en lös smet som du breder ut tunt på hela plåten

Sporra eller skär så många bitar du vill ha
Strö flingsalt över (inte för mycket), (Jag tog lite vanligt salt)

Grädda mitt i ugnen i 60-70minuter i 150 grader. (jag gräddade bara i 40 min och det funkade kanon)

Ta ut, låt svalna och bryt bitarna.

Kan verkligen rekomendera detta knäckebröd, hur mättande och gott som helst, ett plus är att det är så enkelt, bara röra ihop och in i ugnen.

En bra frukost är en bra start på dagen. Jag älskar frukost och äter gärna mycket utav den. Slarvar jag blir hela dagen lidande, med gnäll och sockersug och det vill jag ju inte.  
Jag hade på marmelad och skinka på mina knäckebröd, mums.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar