tisdag 30 augusti 2011

Matsedel

En kompis till mig ville att jag skulle hjälpa henne med lite inspiration till en matsedel, så tänkte att jag kan dela med mig den till fler, för hur svårt är det inte att komma på olika maträtter.

Måndag:Tagliatelle (pasta) med kyckling i gorgonzolaostsås.
Skär kycklingen i små bitar och stek, koka upp pastan. Ta en kastrull och häll i matlagningsgrädde hur mycket du ska ha beror på hur mycket pasta och hur mcyket sås du vill ha, men ca 4-6 dl om du gör två till tre portioner. Salta och peppra i grädden häll i pastan och kyckligen i grädden och tillsätt sedan gorgonzolaosten i slutet så den får smälta ca 50-75 g ost.

Tisdag: Lax med potatis och ugnsbakade grönsaker.
Låt laxen tina och salta med salt och citronpeppar. Skär grönsaker såsom paprika zuccini och broccoli (strö på lite olja) som du lägger på en plåt tillsammans med laxen. Grädda mitt i ugnen på 200 grader i 15-20 min. servera med potatis och gräddfil.

Onsdag: Chili con carne med ris och tacochips
Gör en vanlig köttförsås, tillsätt olika bönor och massa vitlök plus en röd chili som du hackar i för att få lite hetta. Jag brukar äta chili con carne med taco chips, jättegott :)

Torsdag: Kokosfiskgratäng med wokade grönsaker och ris
tina upp torskfiler (jag tar två förpackningar så man har matlådor). Lägg dem sedan i en ugnsform. Häll i kokosmjölk i en bunke två stycken burkar om du har två förpackningar fisk. Häll i 2 dl kokos 2 dl riven ost i smeten, salta och peppra. Häll smeten över fisken och strö över med ost. in i ugnen på 200 grader i 30 minuter. Skär grönsaker såsom vitkål zuccini paprika morötter och hetta upp en stekpanna och fräs dem. koka upp ris eller bulgur och servera till fisken.

Fredag: Taco

Lördag: Grillad kyckling (handla färdig i mataffär) med halloumni och potatissallad till detta serveras en smarrig sallad gjord på soltorkade tomater vitkål paprika halloumni gurka majs och bönor.

Söndag: Pizza, Hamburgare, Thaimat. Orka göra mat på en söndag :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar